تبلیغات
دانشجویان رشته اشاعه دانش پودمان چهارم - ادامه مطلب فرهنگ

دانشجویان رشته اشاعه دانش پودمان چهارم

پنجشنبه 14 بهمن 1389

ادامه مطلب فرهنگ

نویسنده: فیروزه وحیدی یگانه   

·         تبلیغات فرهنگی با استفاده از تکنولوژی جدید

هر یک از ما در یک بستر خاص فرهنگی رشد کرده­ایم و نوع بینش و دید ما نسبت به خیلی از پدیده­های اجتماعی، برگرفته از همان بستر می­باشد.

بدیهی است در دنیای امروز كه فرهنگ­ها، تمدن­ها، ادیان و تمام اركان هویت­ساز    ملتها ، هدف آماج جهانی­شدن قرار گرفته است، برای حفظ این عناصر و در پی آن، صیانت از هویت ملّی، باید از طریق تبلیغات كوشید تا هویت فردی و ملّی و در واقع فرهنگ ملی یک کشور در امان بماند

تبلیغات فرهنگی باید با معرفی هنجارهای یک جامعه، همبستگی را که پایۀ اساسی کنش­های متقابل بین انسان­هاست، هدف قرار دهد و دست­یابی به یک اتحاد موفق میان همۀ انسان‌ها را موجب گردد. یعنی از هر فرهنگ چکیده مطلوب آن را دریافت نموده و آن را الگو قراردهند.

اهمیت فرهنگ و نقش کلیدی آن در جامعه، با توجه به نقش مهم وسایل ارتباط جمعی در انتقال ارزش­های فرهنگی، در این مقاله دیدگاه مارشال مک لوهان در مورد رسانه­ها و جهانی­شدن اطلاعات مطرح گردیده است و در نتیجه­گیری این طور بیان شده که تبلیغات فرهنگی باید با معرفی هنجارهای یک جامعه، همبستگی را که پایۀ اساسی کنش­های متقابل بین انسان­هاست، هدف قرار دهد و دست­یابی به یک اتحاد موفق میان همۀ انسان‌ها را موجب گردد. مردم باید فرهنگ پذیرش این اطلاع­­رسانی را داشته باشند و این فرهنگ، جز با بسترسازی در بین مردم برای پذیرش اطلاعات ارائه شده توسط مبلغین، ایجاد نمی­گردد.

وسایل ارتباط جمعی با تکنولوژی­های نوین، در پی اطلاع­رسانی از ارزش­های فرهنگی ملل مختلف می­باشند. ارزش­ های فرهنگی یک جامعه می­تواند در بیـن مردم جامعۀ دیـگر نیز تأثیرگذار باشد و تبادل اندیشه­ها و رفع نیازهای اجتماعی بین افراد را موجب گردد.

در این جا، این سؤال مطرح می­شود که چگونه می­توان از طریق ارتباطات نوین و تاثیر تبلیغات، ارزش های رفتاری و تمدّن یک جامعه را به دیگر مردم جهان معرفی نمود ؟

 درواقع تبلیغات  در باور و تغییر فرهنگ ملتها تاثیر بسزائی دارد و میتوان با استفاده از تکنولوژ ی جدید ، تبلیغات سالم و سودمند ایجاد نموده و رفتارهای مناسب را به فرهنگ تبدیل کرد . و یا بر عکس با ارتباطات نوین  و برنامه ریزی هدفمند باعث زوال فرهنگها گردیده و ارزشهای رفتاری دلخواه را جایگزین نمود.

·        ارتباط بین تبلیغات و فرهنگ

تبلیغات به معنی رساندن پیام و در اصطلاح، کوششی است آگاهانه و حساب­شده که به منظور تغییر ادراک و هم­سو نمودن رفتار مخاطب با نیّت مورد نظر مبلّغ صورت می­گیرد. تبلیغ را باید نوعی اطلاع­رسانی تعریف نمود.

هر کس میتواند راجع به رشته و هنر کار خود  اطلاع رسانی نماید یعنی تبلیغ انجام دهد تبلیغ هر کس گویاتر و جذاب تر باشد او موفق تر است .

« ارتباط بین تبلیغ و فرهنگ را می­توان این چنین بیان كرد؛ تبلیغ در واقع یك ابزار فرهنگ­ساز است و مثال عینی آن نیز اشاعۀ فرهنگ مصرف­گرایی در سطح جوامع می­باشد. زمانی که فرهنگ جدیدی ایجاد می­گردد، به سادگی قابل تغییر نمی­باشد و برای تغییر این نظام فرهنگی، نیاز به یک برنامه­ریزی صحیح و تأمین ابزارهای لازم است. تبلیغات از طریق رسانه­های مختلف اعم از مطبوعات، رادیو، تلویزیون، ماهواره اینترنت  و غیره در اشاعه و شتـاب فرهنگ هر جامعه مؤثر بوده و برای تغییر فرهنگ جوامع، نیاز به یک برنامه­ریزی دقیق و همه­جانبه ضروری می­باشد. رویکردی که چاره­ای جز هماهنگی اجزا و عوامل تاثیرگذار و تأمین هزینه­های آن نداریم. تبلیغات فرهنگی می­تواند بار عظیمی از اطلاعات و آموزش­های فرهنگی را با خود به همراه داشته باشد. در واقع هر تبلیغ فرهنگی، علاوه بر اطلاع­رسانی، پیام­های آموزشی نیز همراه دارد که ممکن است این پیام­ها فقط تصویر و یا نماد باشند

·        تأثیر متقابل فرهنگ و تبلیغات در جامعه

فرهنگ، مهم­ترین عامل در شخصیت دادن و شکوفا کردن استعدادهای درونی افراد جامعه به شمار می­رود و باید گفت؛ هر یک از جوامع انسانی، فرهنگ خاصّ خود را دارد که در حلول تاریخ شکل گرفته است و همین فرهنگ، هویت­دهندۀ یک جامعه می­باشد. اما هرگاه جامعه­ای نتواند هویت ملّی خود را حفظ کند و به اصطلاح گرفتار خودباختگی فرهنگی شود،که این در اثر ارتباطات اتفاق می افتد  در مقابل فرهنگ بیگانه منفعل و تسلیم خواهد شد. به همین علّت است که کشورهای جهان در کنار ارتباطات فرهنگی با سایر کشورها، تلاش می­کنند تا فرهنگ ملّی خود را حفظ، ترویج و تقویت کنند. خصوصاً در عصر حاضر که قدرت­های سلطه­گر می­کوشند با ترویج فرهنگ غرب، در کشورهای دیگر نفوذ کنند .

·        حفظ هویت فرهنگی

  حفظ هویت فرهنگی یک ملّت، گسترش، تقویت و افزایش تولید محصولات فرهنگی از اهمّ فعالیت­های یک نهاد فرهنگی است. اگر نهادهای فرهنگی ایجادشدۀ رسمی، یعنی دولتی و غیردولتی نتوانند در این راستا خدمتی انجام دهند و برای حفظ هویت فرهنگی یک ملّت، گامی ارزنده و قوی بردارند و یا نتوانند از دستاوردهای فرهنگی جهان پیش­رفته، به درستی استفاده کنند و زمینه­های استفاده را برای ملّت خود طوری مساعد بسازند که ریشه­های اساسی و یا اساسات فرهنگی یک ملّت را زیر سؤال نبرند و با آن­ها مقابله نکنند، در این صورت در انجام وظایف خود موفق نیستند. در این میان میتوان با توجه به چند برنامه ریزی نمود:

1-    برای تقویت ریشه­های فرهنگی مردم اوغات فراغت آنها را بهینه پر کرد  تا به راحتی تحت تأثیر فرهنگ­های تبلیغاتی تخریبی قرار نگیرند

2-   استفاده ار مدیران کار آمد و لایق در امر برنامه ریزی های فرهنگی و اشاعه آن.

3-   با عملکرد صحیح و مثبت ریشه تبلیغات فرهنگی منفی را از بین برده و یا تاثیر آن را به حداقل رسانید.

4-   شناخت مردم جامعه , نیازهایش  و علایق شان و  سعی در تامین آنها

5-    تقویت محتوای برنامه ریزی ها ی فرهنگی و دسترسی آسان جهت شرکت و استفاده از آنها 

6-   ارزش گزاردن به نظریه و فکر نو در عرصه فرهنگ و در واقع اجازه   حرکت و رشد دادن به فرهنگ جهت پویایی و زنده شدن آن.

7-   شرکت نخبگان و فرهیختگان جامعه در زمینۀ تصمیم­سازی فرهنگی همراه با ضمانت اجرایی؛

8-   ایجاد وحدت رویه و هدف در میان نهادهای فرهنگی

9-   دور بودن طرحهای فرهنگی از نیازها و کمبودهای حقیقی جامعه

10-  با توجه به زنده بودن فرهنگ که  جنبه‏ی پذیرندگی فرهنگ مربوط به زنده بودن آن است و توقف فرهنگ مساوی با مرگ آن است با برنامه ریزی های درست  آن را همواره زنده نگه داریم .

·        تقویت فرهنگ کشور

در حقیقت یکی از راه­های شناخت فرهنگ یک کشور، آشنایی دقیق با خرده­فرهنگ­ها یا فرهنگ­های فرعی    آن کشور است. تحقیق در خرده­فرهنگ­های یک ملّت، این امکان را به وجود می‌آورد که بتوانیم به عمق و کنه خلقیات و روحیات آن ملّت پی­برده، آداب و رسوم و سنّت‌ها را درک نموده و عناصر فرهنگ جامعه شناخته و نقاط ضعف آن را تقویت کنیم . خرده فرهنگ یک کشور را اداب و رسوم قومهای مختلف - زبان ها- لجهه و اعتقادات آنها تشکیل می دهند .ایجاد فرهنگ بیگانه در درون یک کشور که هنوز از فرهنگ خودی به قوّت کامل نرسیده، امری تغییرناپذیر است و اضطراب و وحدت فرهنگیان، شاید از این ناحیه باشد که فرهنگ بیگانه با زرق و برقی که دارد، با شعارهایی بی­محتوا می­تواند روی افرادی که هنوز فرهنگ خودی در بین­شان نهادینه نشده، اثرات فوق­العاده­ای داشته باشد.

نظرات() 
How do you stretch your Achilles?
یکشنبه 26 شهریور 1396 11:09 ب.ظ
Woah! I'm really digging the template/theme of this blog.

It's simple, yet effective. A lot of times it's very difficult to get that "perfect balance" between superb usability and visual appearance.
I must say that you've done a great job with this. Also, the blog loads extremely quick for me on Chrome.
Exceptional Blog!
Where is the Achilles heel?
سه شنبه 17 مرداد 1396 06:10 ق.ظ
Everyone loves it when people get together and share thoughts.
Great site, stick with it!
Foot Issues
دوشنبه 9 مرداد 1396 06:17 ب.ظ
Spot on with this write-up, I absolutely believe this
website needs a great deal more attention. I'll probably be returning to read more,
thanks for the info!
BHW
پنجشنبه 31 فروردین 1396 02:00 ق.ظ
Fastidious answers in return of this matter with genuine arguments and explaining all about
that.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :