تبلیغات
دانشجویان رشته اشاعه دانش پودمان چهارم - خشه یا پارازیت

دانشجویان رشته اشاعه دانش پودمان چهارم

یکشنبه 5 دی 1389

خشه یا پارازیت

نویسنده: علی امین فلاح   

خشه یا پارازیت به هر عامل ناخواسته که میتواند بر روی پیام اثر نامطلوب بگذارد و یا باعث قطع پیام گردد گفته میشود .

این اثر نامطلوب به دو صورت مورد بررسی قرار می گیرد :

الف از جهت علم الکترونیک و سخت افزار
ب از جهت علم ارتباطات

الف از جهت علم الکترونیک و سخت افزار

 از نظر علم الکترونیک نویز یا پارازیت به امواج الکتریکی مزاحم می گویند که موجب اختلال در انتقال داده ها می شود .

و به تعریف دیگر به هر سیگنال نا خواسته که میتواند بر روی سیگنال پیام اثر نامطلوب بگذارد خشه گویند.

از نظر علم الکترونیک سیستم های الكترنیكی باید طوری طراحی و ساخته شوند كه دو شرط زیر را داشته باشند .

1- خود منبع نویز نباشند . ( قسمت های دیجیتالی مدار ، فرستنده های رادیویی ، و كامپیوترها ، نمونه هایی از منابع نویز اند )

2- به نویز خارجی حساس نباشند .

به عبارت دیگر سیستم های الكترونیكی باید بتوانند در شرایط صنعتی به خوبی كار كنند و نویز سیتم های الكتریكی و الكترونیكی دیگر ( مانند لامپ های فلورسنت و نئون ، خطوط قدرت ، فرستنده ها ، وسایل الكترونیك دیجیتال و غیره ) روی آنها اثری نداشته باشد . از طرفی خود این سیستم ها باید طوری طراحی شوند كه قسمتی از آنها روی قسمت های دیگر تداخل ایجاد نكند . که به آن سازگاری الكترو مغناطیسی (EMC) گویند.

روش های مختلف برای كاهش اثر نویز در مدارهای الكتریكی عبارتند از:

زمین كردن صحیح

استفاده از حفاظ (شیلد)

فیلتر كردن

 بیش از این به بحث پارازیت  در الکترونیک  نمی پردازیم و سراغ پارازیت در علم ارتباطات
 می رویم :


ب از جهت علم ارتباطات

ارتباط:   انتقال اطلاعات ، اندیشه‌ها ، نگرش ، هیجانات ازیک شخص یا گروهی به شخص یا گروه دیگر یا به طور اجمالی ، “تعامل اجتماعی از طریق پیام ” را ارتباط می خوانند. در تمام الگوهای ارتباطی سه عنصر عمده وجود دارد:

فرستنده پیام

پیام

گیرنده پیام.

از عناصر دیگر قابل توجه در تحلیل فرایند ارتباط عنصر تأثیر است. فرستنده برای ایجاد ارتباط باید حامل کانالهایی متناسب با پیام و ویژگیهای گیرندگان انتخاب کند. بنابراین عنصر بعدی نیز به نام کانال یا وسیله ارتباطی لازم است.

 

برای شفاف شدن ارتباط و خشه در ارتباط به بیان مثالی می پردازیم :

 

خدمت مرجع می‌تواند به عنوان یک فرایند ارتباطی در نظر گرفته شود. در فرایند مرجع به عنوان یک ارتباط، چهار عنصر دخیل هستند:

انتقال دهنده: کتابدار مرجع، نویسنده، سخنران.

پیام: سوال و مباحثی که در طی پرسش و پاسخ مطرح می‌شوند.

روش انتقال: منابع چاپی ،شفاهی ، فیلم وغیره.

گیرنده پیام: مراجعه کننده ، شنوندگان رادیو و تلویزیون ومانند آن.

فرایند مرجع : تمامی  فعالیتهایی فردی ،حرفه ای و حتی غیر حرفه ای را که مستقیم یا غیر مستقیم که بر کتابخانه تاثیر می گذارد می توان در زمره متغییرهای فرایندهای مرجع به شمار آورد .

الن ریز: در سخنرانی خود در کنفرانس کلمبیا ، فرایند مرجع را ترکیبی می داند از یک عمل متقابل پیچیده بین سوال کننده و کتابدار مرجع و منابع مرجعی که نه فقط مستلزم آشنایی و شناسایی منابع مرجع است بلکه ، متغییرهای روانشناختی ،جامعه شناختی و محیطی نیز سرو کار دارد. در کل به همه فعالیتهای که از طرح یک سوال مراجعه کننده و به پاسخگویی از طرف کتابدار مرجع می انجامد را فرایند مرجع می گویند .

 نکته : مهمترین فصل مشترک بین کتابدار مرجع و سوال کننده عبارتند از زبان مشترک ، آشنایی با موضوع ،ایجاد ارتباط کلامی و غیر کلامی و  مسائل روانشناختی

 به هر حال در فرایند مرجع چهار عامل باید وجود داشته باشد :

·        کسی باشد که سوالی را مطرح کند.

·        سوالی یا درخواستی باید باشد که از یک «چرا» ی ساده تا مشکل پیچیده را شامل باشد .

·        کسی باید باشد که سوال را پاسخ گوید .

·        پاسخگو باید منابعی در اختیار داشته باشد که به کمک آنها به سوال پاسخ دهد .

 

در سال ۱۹۴۹ شانون و ویور الگویی را ابداع کردند که به صورت گرافیگی نشان داده می شود. آنها می خواستند با ارائه الگو در باره طبیعت ارتباط فنی پژوهش کنند . در این الگو برخی از ویژگیهای اطلاع و ارتباط نظیر آنتروپی ( احتمال گزینش ) پرگویی ( اطناب )تاثیر دارد . در ارتباط فنی سعی براین است که عامل خشه را کم کنند تا کارایی سیستم را افزایش دهند . این الگو خطی یکسویه و در یک جهت است. نکته : منظور از خشه هر چیزی است که باعث قطع شدن ،یا ایجاد اختلال در ارتباط می گردد و می تواند مشتمل بر صدایی بلند ،به کار بردن یک اصطلاح استهزاآمیز، مشکلات فنی در نقل و انتقال اطلاعات ، مشکلات زبان و معنایی باشد. الگوی آزگود: الگوی آزگود بر محور فرایند روان زبان شناختی قرار دارد و در آن سعی می شودکه معنا و در عین حال ارسال و دریافت پیام‌ها را نیز مد نظر قرار دهد . آزگود از چند گانگی نقش انسانها در فرایند ارتباط سخن می گوید ، که این نقش‌ها هم حکم مبدا در ارتباط و هم نقش مقصد . شخص واحد در چند زمان ( نه بطور همزمان ) هم رمزگذاری می‌کند و هم رمز گشایی . یعنی شخص الف پیامی را رمز گذاری می‌کند و برای شخص ب ارسال می‌کند . ب پس از رمز گشایی پیام را دریافت می‌کند . پس الف مبدا و ب مقصد است . و حال اگر این جریان بر عکس شود ب مبدا و الف مقصد است . پس فرد در عین حال شامل کارکردهای منبع و کاردهای مقصد است ، یعنی ویژگیهای فرستنده را دارد و هم ویژگیهای گیرنده را . زبان بدن: به نظر آزگود علاوه بر اظهارات زبانی (گفت و گو و صحبت کردن ) حالت بدن حرکات سرو بدن حلات صورت و حتی طرز کارکردن با اشیاء می تواند در پیام رسانی نقش مهم داشته باشد .

 

به طورکلی می توان گفت که در فرایند مرجع عوامل و متغییرهای زیادی دخیل هستند :

 ۱- شرایط روانشناختی سوال کننده و شرایط محیطی و فرهنگی و اجتماعی که در آن نیاز به اطلاعات ایجاد شده است .

۲- شرایط روانشناختی کتابدار مرجع و مجموعه منابعی که برای پاسخگویی به سوال مراجعه کننده دراختیار دارد . جنبه غیر کلامی : بردویستل متخصص برجسته ارتباط غیر کلامی معتقد است که ۶۵ درصد از معنای اجتماعی در ارتباط بین دو نفر از طریق گروه غیر کلامی و تنها ۳۵ درصد به وسیله گفتارهای شفاهی منتقل می شوند . از این گذشته مطالعات و تجربیات نشان داده که وقتی پیامهای کلامی و غیر کلامی متفاوت باشند،مردم غالباً به پیامهای غیر کلامی که مشاهده می کنند اعتماد می کنند .

نظرات() 
How long does it take to recover from Achilles injury?
شنبه 18 شهریور 1396 06:13 ق.ظ
Hello there! Do you know if they make any plugins to safeguard against hackers?
I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard on. Any recommendations?
at home std test
دوشنبه 5 تیر 1396 12:31 ق.ظ
چلیپا از خود نوشتن در حالی
که صدایی دلنشین در آیا واقعا حل و فصل
درست با من پس از برخی از زمان.
جایی در سراسر پاراگراف شما موفق به من مؤمن اما تنها برای بسیار در حالی که کوتاه.
من با این حال مشکل خود را با جهش در منطق و یک ممکن است را خوب به
کمک پر همه کسانی شکاف. اگر شما که می توانید انجام من را بدون شک تا پایان مجذوب.
Gus
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 11:42 ق.ظ
For the reason that the admin of this site is working, no hesitation very soon it will be well-known, due to its quality contents.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :