تبلیغات
دانشجویان رشته اشاعه دانش پودمان چهارم - موضوع تحقیق : یک شیوه نامه یا یک راهنما برای بهره گیری استفاده درست دانشجو از کتابخانه

دانشجویان رشته اشاعه دانش پودمان چهارم

باسمه تعالی

 

مقدمه

از مهمترین وظایف آموزش و پرورش آماده ساختن دانش آموزان برای خود آموزی و حركت به سوی نوعی یادگیری خود انگیخته و نهایتاً خود سازی است . كتابخانه آموزشگاهی در نظام مبتنی بر خود آموزی دانش آموز در نیمی از فعالیت آموزشی سهیم است . فعالیت كتابخانه‏های آموزشگاهی موفق چنان با سایر فعالیتهای آموزشگاهی در هم آمیخته كه گاه از آن به منزله مركز منابع آموزشی ، مركز مواد آموزشی و گاه مركز یادگیری نام می برند ، بنابراین بررسی  وضعیت این كتابخانه‏ها و پویایی آن می تواند به پیشبرد اهداف آموزش و پرورش یاری رساند .

 

هدف پژوهش

 

آگاهی از وضعیت موجود كتابخانه‏های آموزشگاهی و مقایسه امكانات ، وسایل و تجهیزات ، نیروی انسانی و دیگر ویژگیهای آنها با استاندارد مورد قبول.

 

سئوال‏های پژوهش

 

1.میزان فضا و امكانات اختصاص یافته به كتابخانه‏های تحت بررسی چه اندازه است ؟

 

2. كتابخانه چه تجهیزات و امكاناتی دارد ؟

 3.تعداد كتابها و نشریات موجود در كتابخانه‏های آموزشگاهی و منابع مالی آن چه مقدار كمی است ؟

 

4. وضعیت تنوع موضوعی كتابهای كتابخانه در ارتباط با نیازها و علایق دانش آموزان چگونه است ؟

 

5.  كتابخانه‏های مورد پژوهش از چه نظام سازماندهی پیروی می كنند ؟

 

6.وضعیت كتابخانه‏های مورد پژوهش در زمینه پژوهش عضو و خدمات امانت و اطلاع رسانی چگونه است؟

 

7. آیا كتابخانه‏ها دانش آموزان را در امر تحقیق راهنمایی می كنند ؟

 

8. فعالیتهای جنبی كتابخانه‏های مورد پژوهش  چگونه است ؟

 

9. میزان تحصیلات ، تخصص و دوره كار آموزی كتابداران چگونه است ؟

 

10. نظر مسؤولین كتابخانه‏ها در مورد مشكلات مجموعه كتابخانه‏های مورد پژوهش چیست ؟

 

11. گرایش مطالعاتی دانش آموزان مورد بررسی چگونه است ؟

 

12. واحد های كتاب  آموزش و پرورش چه نگرش و برنامه‏هایی برای كتابخانه‏های آموزشگاهی دارند ؟

 

متغیرهای پژوهش 

 

برخی از متغیر ها عبارتند از :

 

نحوه گزینش كتاب و تنوع موضوعی كتابهای كتابخانه‏های آموزشگاهی ,كیفیت سازماندهی مواد كتابخانه ،میزان فعالیت كتابخانه در امر پژوهش دانش آموزان ،آشنایی كتابدار با دانش كتابداری ، پشتیبانی ادارات آموزش و پرورش از كتابخانه‏های مدارس

روش پژوهش

 بیشتر مدارس مورد پژوهش دارای كتابخانه بوده اند اما از نظر مساحت و فضای اختصاص داده شده به كتابخانه, فاصله زیادی با استاندارد های قابل قبول وجود دارد و نیز بندرت كتابخانه‏های مورد بررسی دارای سالن مطالعه بوده اند .

 

·        از نظر مجموعه كتابخانه ,كتابهای موجود در كتابخانه كمتر چاپ جدید بوده و بیشتر قدیمی هستند و از نظر كیفیت و تناسب با سن و نیاز دانش آموزان در حد متوسطی می باشد بیشترین حجم موضوعی كتابهای موجود در كتابخانه‏ها مربوط به كتابهای دینی و مذهبی است .

 

·        تعداد اندكی از كتابهای كتابخانه از نظر كیفی و كمی روز آمد بوده اند . بیشتر نشریات ادواری ( مجله ، روزنامه ) موجود در كتابخانه‏ها، قدیمی است .

 

·        از نظر مالی بیشترین محل تأمین بودجه كتابخانه ، مدرسه است و البته در این مورد سلیقه ای عمل می شود و بستگی به نظر و سلیقه مسؤولین مدارس دارد .

 

·        از نظر سازماندهی مواد كتابخانه ،بیشتر كتابخانه‏های آموزشگاهی مورد پژوهش  بر اساس موضوع كتابهای خود را سازمان داده اند اما بندرت از روش ها و نظام های مورد قبول علم كتابداری مانند رده بندی دیویی استفاده می شود .

 

·        در بیشتر مدارس ، دفتر ثبت كتاب موجود است ، اما بیشتر مسؤولان كتابخانه‏ها برای تكمیل درست دفتر ثبت نیاز به آموزش  دارند . بیشترین فعالیت جنبی كتابخانه‏های  مورد بررسی برگزاری نمایشگاه است كه در سطح محدودی اجرا می شود .

 

بخشی از پیشنهادها

 

از جمله پیشنهادهای این پژوهش بهبود شرایط كاری كتابداران،آموزش ضمن خدمت كتابداران  و استفاده از كتابداران دارای تخصص مربوطه توجه بیشتر مسؤولان آموزش و پرورش به كتابخانه  در ساخت مدارس ، با نظر خواهی از كتابداران متخصص در این مورد ، و تخصیص امكانات و نیروی انسانی لازم ، به كتابخانه‏ها ایجاد مركزی واحد برای هماهنگ كردن امور كتابخانه‏های مدارس و عدم برخورد سلیقه ای با مسائل كتاب و كتابخانه است .

 

باید کتابخانه مركز مطالعات و توسعه آموزش وکمک در امر آموزش دانش آموزان باشد ومی توان كتابخانه را به گونه ای یك جریان زنده و پویا تبدیل کرد یعنی پس از سازماندهی در اختیار كاربران قرار گیرد كتابخانه آموزشگاهی رامی توان زیر مجموعه كتابخانه دیجیتالی تعریف کردو همه كاربران (دانش آموزان) از طریق نرم افزار مكتوب به آن دسترسی داشته باشند . و كلیه كاربران از طریق ثبت نام اینترنتی در كتابخانه دیجیتالی و انتخاب كتابخانه مر كز مطالعات پس از تایید كتابدار به عضویت كتابخانه درآمده و از كلیه خدمات آن می توانند بهره مند شوند . و مخزن كتابخانه به صورت قفسه باز اداره شو د و مراجعین محترم می توانند شخصا كتاب یا کمک آموزشی مورد نظر را از روی قفسه ها انتخاب نمایند و چنانچه مراجعین نیاز به راهنمایی جهت دسترسی به سایر منابع كتابخانه ها داشته باشند می توانند با راهنمایی كتابدار از برنامه مكتوب استفاده كنند . در حال حاضر ، این كتابخانه مورد استفاده برای همایش های دبیران ،گردهمایی مدیران وجلسه شورای دبیران که هرماه برگزار می شود وبه مسائل ومشکلات دانش آموزان می پردازند را دراین کتابخانه برنامه ریزی می کنند ویا دانش آموزان برای درست کردن کاردستی یا برای برپایی نمایشگاه در آن به فعالیت خود می پردازند.

 

پوشش موضوعی منابع :

 این كتابخانه شامل مجموعه ای از كتب ، مجلات ، فیلم ، سی دی و جزوات آموزشی پیرامون موضوعاتی چون :

 

خدمات كتابخانه ای :

می تواند

میز امانت و ارائه سرویس به مراجعان ؛

امانت مواد چاپی و غیر چاپی

ارائه خدمات جستجو در اینترنت در محل كتابخانه و تهیه پرینت ؛

امكان اتصال به سایر كتابخانه های مدارس و آگاهی از منابع موجود در آن كتابخانه ها

امكان جستجو در پایگاههای اطلاعاتی و دسترسی به کمک آموزشی ها ویا کتب مورد نیاز دانش آموزان در کتابخانه های دیگر ودسترسی آسان به آنها

كمك به مراجعان در جستجوی منابع مورد نیازشان دربانكهای اطلاعاتی از طریق شبكه اینترنت

راهنمایی و آموزش مراجعین در بازیابی اطلاعات و بهره گیری هر چه بهتر از منابع

ارائه خدمات پرینت از CD های علمی وآموزشی وکمک آموزشی

 

امكانات كتابخانه :

 • سالن كنفرانس : مجهز به وسایل و تجهیزاتی از جمله کامپیوتر ، ویدئو پرژكتور می باشد

 • سالن مطالعه

   اعدد كامپیوتر متصل به اینترنت برای استفاده مراجعان

   به تعداد سه میز شش نفره برای مطالعه در خود کتابخانه

 

اعضای كتابخانه :

• كتابخانه اعضای زیر را می تواند به عضویت بپذیرد :

• دبیران آموزشگاه

• کارکنان اجرایی  

• دانش آموزان هر مقطع

 

شرایط استفاده از كتابخانه :

• كادر آموزشی با ارائه كارت شناسایی از منابع كتابخانه استفاده كنند.

• كلیه دانش آموزان می توانند با كارت عضویت از منابع كتابخانه استفاده كنند.

 

ساعات كار كتابخانه :

 تمام ایام هفته از ساعت 8 صبح تا 12 بعد از ظهر دایر می باشد.

 

نحوه امانت كتاب ،CD و..

 

امانت كتاب : برای دانش آموزان به مدت 2 هفته برای دبیران به مدت سه هفته می باشد . كتابهای مرجع به امانت داده نمی شود و مراجعان می توانند در سالن مطالعه از آنها استفاده كنند و كادر آموزشی نباید در هر زمان بیش از 4جلد كتاب دانش آموزان و كاركنان نباید بیش از سه جلد كتاب نزد خود به امانت داشته باشند .

 

مسئول کتابخانه:

می تواند

یک فردی که رشته کتابداری  را پشت سر گذرانده باشد مسئول کتابخانه شود .

ولی متاسفانه این کتابخانه هیچ مسئولی ندارد واین کتابخانه بدون استفاده مانده است .

 

 

رهنمودهای تهیه و تدوین چکیده، متن تحقیق دانش آموزان و ارائه آن در

 

مراسمهای دانش آموزان برای پویا سازی کتابخانه

 

 پویا سازی نظام آموزشی  و مشارکت دانش آموزان ودبیران در بکارگیری سریع وراحتتر فراگرفتن مطالب درسی وهضم آسان کتب درسی برای دانش آموزان 

 

وهمچنین در فرایند یاددهی-  یادگیری در درست استفاده کردن از کتابخانه می باشد.

 

 

توضیحات در مورد نوشتن صحیح تحقیقات دانش آموزان

 

1. شکل عنوان و مشخصات کامل دانش آموز

عنوان باید کوتاه، جذاب و گویای محتوای تحقیق باشد.

عنوان با قلم  Arial اندازه 14pt، وسط چین و پررنگ باشد.

دانش آموز اول مقاله با قلم Times New Roman اندازه 12pt وسط چین آورده شود.

 در خط بعد، نشانی پست الکترونیکی با قلمTimes New Roman   اندازه 10pt وسط چین آورده شود .

نام سایر دانش آموزان به ترتیب طبق الگوی بالا شده هر در یک خط از خطوط بعدی تایپ شود .

رشته تحصیلی، مقطع و هر یک از دانش آموزان  به صورت پانویس ذکر شود .

از ذکر عناوینی نظیر اینجانب  در ابتدای اسامی خودداری شود.

 

نظرات() 
feet complaints
شنبه 18 شهریور 1396 07:42 ب.ظ
Pretty component to content. I just stumbled upon your web site and in accession capital to
assert that I get in fact loved account your blog
posts. Any way I'll be subscribing to your feeds and even I fulfillment you get entry to persistently rapidly.
Foot Complaints
دوشنبه 9 مرداد 1396 11:12 ب.ظ
Hello to every one, the contents existing at this site
are genuinely awesome for people experience, well, keep
up the nice work fellows.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :