تبلیغات
دانشجویان رشته اشاعه دانش پودمان چهارم - خدمات ویژه کتابخانه عمومی استان تهران

دانشجویان رشته اشاعه دانش پودمان چهارم

باسمه تعالی

مقدمه :‌
كتابخانه نهادی اجتماعی است كه با گردآوری ، سازماندهی و نگهداری دانش مدون بشر امكان رشداندیشه ، شكوفایی استعداد و باروری ذهن خلاق انسان پویا وجستجوگر را فراهم می كند. باتوجه به گسترش روزافزون علوم و فنون در زمانها و مكانهای مختلف تنها كتابخانه است كه دسترسی آسان به انبوه دانش آدمی را میسر می سازد و تبادل افكار را به بار می آورد.
كتابخانه ها همواره بازتابی از اوضاع اجتماعی زمان خود بوده اند. رشد فرهنگی یك جامعه موجب غنای كتابخانه های آن و در مقابل ، كم مایگی و ركودكتابخانه ناشی از ضعف فرهنگی جامعه مربوطه است. انتشار روز افزون كتابها  ونشریات ادواری موجب رونق كیفی و كمی كتابها می شود و برای ترویج خواندن در بین قشرهای مختلف جامعه زمینه مناسبی را فراهم می كند. زمانی كه خواندن رونق یابد ، جامعه به شكوفایی فرهنگی رسیده است ، از این رو كتابخانه و اجتماع از گذشته تاكنون همپای هم پیش رفته اند و یكی بر دیگری اثر بخشیده است. به طوری كه پیوسته انحطاط یكی با زوال دیگری و رشداین با ترقی آن همراه بوده است.

هر فرد به عنوان عضوی از اجتماع برای تامین نیازهای اطلاعاتی ومطالعاتی خود باید چاره ای بیاندیشد وكسی كه توانایی كسب اطلاعات را نداشته باشد در مسیر حركت خود دراجتماع بامشكلات بسیاری روبرو می گردد. هر فرد در طول زندگی روزمره ، به تهیه اطلاعات گوناگون احتیاج پیدا كرده و برای بر طرف نمودن این نیاز به راههای مختلفی متوصل گشته و بسته به نوع نیاز اطلاعاتی وجایگاه اجتماعی ، شغلی و محل زندگی خود ، از طرق متعدد برای رفع نیاز خوداقدام می نماید و در این راه از روش هایی چون :‌تعامل با دیگر افراد جامعه ، مطالعه روزنامه ها ومجله های مرتبط ، استفاده از اینترنت وغیره استفاده می كند. اما در این میان نابینایان نیز به عنوان بخشی جدای ناپذیر از جامعه دارای نیازهای اطلاعاتی همانند دیگر افراد جامعه هستند كه با توجه به محدودیت قوه بینایی آنها و دریافت محدودتر اطلاعات از محیط پیرامونشان ، مشكلات بیشتری در مسیر كسب اطلاعات مورد نیاز خود پیش رو دارند. اینان نیازی مضاعف به منابع اطلاعاتی با قابلیت های خاص ، جهت كسب اطلاعات مورد نیاز و افزایش شناخت از محیط خود دارند. آنها برای همگامی با سایر افراداجتماع نیازمند افزایش آگاهی درجهت جبران نقیصه بینایی خودهستند و در این میان توانایی خواندن و نوشتن و امكان دسترسی به منابع اطلاعاتی مناسب و روزآمد اهمیت بسزایی خواهد داشت.


لذا مراجعه به كتابخانه ، بالاخص كتابخانه های عمومی یكی از مهمترین راههای رفع نیازهای اطلاعاتی می باشد.

 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، به عنوان متولی سیاست گذاری و برنامه ریزی بخش عمده‌ای از كتابخانه‌های شهر تهران در حال حاضر دارای 78 كتابخانه عمومی تهران می‌باشد که از این تعداد 26 کتابخانه مستقل و 52 کتابخانه بصورت غیر مستقل و زیر نظر فرهنگسراها و خانه های فرهنگ فعالیت می‌کنند. براساس آخرین درجه‌بندی انجام شده در کتابخانه‌های سازمان، 4کتابخانه در فهرست کتابخانه‌های درجه یک، 7 کتابخانه در فهرست کتابخانه‌های درجه دو، 36کتابخانه در فهرست کتابخانه‌های درجه سه و 31کتابخانه درجه4 می‌باشد. این كتابخانه ها دارای:

- 53510 متر مربع فضای مطالعه

- 1639684 جلد كتاب

- 236829 نفر عضو فعال

-  252 نفر كتابدار می باشد.

 این كتابخانه‌ها با بیش از چهار میلیون مراجعه در سال در زمره پرمراجعه‌ترین مراكز فرهنگی شهر، به ارائه خدمات فرهنگی به شهروندان مفتخر است.

اگرچه سطح رضایتمندی اعضای كتابخانه‌های سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران نسبت به سایر كتابخانه‌های شهر بالاتر است، اما فاصله خدمات ارائه شده تا سطح مطلوب، فاصله‌ای قابل توجه است. منطقی‌ترین راه برای رسیدن به سطح مطلوب، حركت در مسیر استانداردسازی كتابخانه‌ها به لحاظ كمی و كیفی است.

سیر تحولات و پیشرفت‌های برق آسای علمی در قرن اخیر و ورود مظاهر تكنولوژی و فن آوری علمی در كتابخانه‌ها سبب شد تا متخصصان امر، نسبت به استانداردهای موجود در زمینه كتابخانه‌ها تجدید نظر كنند و به بازتعریف استانداردهای علمی و برون رفت از نگاه سنتی حاكم بر اداره كتابخانه‌ها، همت گمارند. كوشش برای تغییر نگاه سنتی حاكم بر برنامه‌ریزی كتابخانه‌ها و ایجاد كتابخانه‌هایی بر اساس تعاریف و استانداردهای جدید كتابخانه‌ای، از جمله سیاست‌های راهبردی سازمان در این حوزه است.

در همین راستا اداره امور كتاب و كتابخانه‌ها اقدام به تدوین و اجرای طرح تجهیز و توسعه كتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران كرده است. تحقق استاندارد سازی سطح كیفی، كمی و زمانی خدمات و اعضاء، یكپارچه سازی و افزایش دامنه خدمات در سطح شهر تهران، مكانیزه كردن خدمات كتابخانه‌ای، ایجاد شبكه مجازی كتابخانه‌های تهران، مدیریت هوشمند اطلاعات كتابخانه‌ای در راستای بهینه سازی خدمات، خودگردانی كتابخانه‌ها در سرفصل هزینه‌های جاری و تجهیزات سرمایه‌ای، كاهش تصدی‌گری ستادی و افزایش نظارت بر اطلاعات محتوا محور، افزایش تعداد كتابخانه‌های عمومی با اولویت افزایش فضای قرائت‌خانه از جمله اهداف طرح تجهیز و توسعه كتابخانه‌ها است.

کتابخانه های سازمان علاوه بر خدمات امانت کتاب برنامه های متنوعی جهت تشویق به مطالعه و توسعه فرهنگ کتاب خوانی برگزار می کنند. بدلیل تعدد کتابخانه های سطح شهر تهران و تنوع و گستردگی فعالیت های آن ها تنها به تعدادی از فعالیت های کتابخانه ها اشاره می شود:

اهدای کتاب به مدارس، مساجد و حوزه های علمیه، کارگاه های آموزشی با کتابخانه محله، مشاوره کتابداری و نرم افزارهای کتابداری، کتابخانه در خدمت معلم، کوه پیمایی با اعضای کتابخانه ها، کتابخانه سیار خانوده، سبد و پیک کتاب(امانت کتاب در منازل شهروندان)، بازدید از کتابخانه های سطح شهر، تقدیر از اعضای نمونه و جوان ترین و مسن ترین عضو کتابخانه، کارگاه های آموزش کتابدار همیار و برنامه نذر کتاب از سوی شهروندان.

از دیگر برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه كتاب می‌توان به تولید و انتشار بیش از 500 عنوان كتاب با موضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی، برگزاری مسابقات كتابخوانی، اجرای طرح پیك كتاب، برگزاری نشست‌های ادبی، برگزاری نمایشگاه‌های فصلی و برگزاری 6 دوره نمایشگاه یادیار مهربان، اجرای برنامه‌های نقد و تلخیص كتاب، ارسال پاكت هفتگی نشریات به كتابخانه‌ها، ارائه خدمات ویژه به نابینایان و معلولین، تجلیل از ناشرین برتر، برگزاری جشن‌های رونمایی كتاب و ... اشاره كرد.
كتابخانه عمومی :
كتابخانه عمومی برای عموم افراد جامعه (‌بینا و نابینا )به وجود آمده است  و وظیفه دارد كه در تمام رشته های مختلف علوم ، فنون ، فرهنگ ، هنر و كلیه معارف بشری ، انواع كتابها ، مجلات و نشریات سودمند وجدید راجمع آوری كرده و در اختیار مردم بگذارد. چون همه كس حق استفاده از كتابخانه های عمومی را دارند به همین جهت این نوع كتابخانه ها  باید مكانی مناسب درخور استفاده  همگان تدارك ببینند . آنهم خدماتی درحداقل زمان برای تمامی افراد جامعه .و برای دریافت اطلاعات موردنیاز گروههای اجتماعی باید به صورت رایگان  باشند. متاسفانه چنین اماكنی بوجود نمی آیند مگر با مشاركت وهمكاری مردم . همچنان كه در كشورخود ما كتابخانه عمومی دكتر حصیبی  به صورت وقف تاسیس گشته است .
خدمات عمومی :
خدمات عمومی كارهایی است كه كتابخانه به طور مستقیم برای اعضا ء و مراجعان خود به منظور علاقمند كردن مردم به كتابخانه و كتابخوانی در داخل و خارج از كتابخانه عرضه می دارند در واقع تلاش پیش بینی شده ای است با هدف بهره گیری مفید و صحیح از امكانات و مجموعه كتابخانه برای تامین نیازهای اطلاعاتی جامعه ، بهبود اوقات فراغت افراد و همچنین ایجاد و حفظ تفاهم و هماهنگی دو سویه میان كتابخانه و استفاده كنندگان كه به شكل های مختلف و متداول مانند : امانت ، كار مرجع و پاسخگویی و ... صورت می گیرد .
هدف خدمات عمومی در واقع ایجاد هماهنگی با هدف نسلی است كه برای رویارویی صحیح با پدیده های مختلف اجتماعی و نو آوری های عصری كه بدان تعلق دارد . نیازمند است كه با انواع میراث فرهنگی مكتوب ، یافته های تحقیقاتی نوشته شده ، منابع مآخذ موجود و قابل دسترسی آشنا شود و به منظور دریافت نكته ها و آگاهی های لازم بخواند ، بررسی كند و بهره مند شود . استفاده كنندگان ( نابینایان ) از آنجا كه نابینایان همچون سایر اقشار جامعه طبق اصل برابری انسانها باید از فرصتهای  برابر با سایر اقشار جامعه بهره مند شوند و با توجه به اینكه تعداد نابینایان درجها ن نزدیك به 38 میلیون نفر تحمین زده شده است و شمار این افراد دركشورما حدود 160 هزار نفر می باشد. و جمعیت نیمه نابینایان نیز حدود 700 تا 900 هزار نفر تخمین زده شده است . مسئولین جامعه باید برای این افراد كه تعداد آنها در جامعه كم نمی باشد. چاره ای بیندیشند . زیرا نابینایان اگر همچون سایر افراد از خدمات ویژه آموزش و پرورش بهره مند شوند می توانند به دانشگاه راه یابند و درحوزه های مختلف علمی ،‌فرهنگی و هنری به فعالیت مشغول شوند.
در بسیاری از موارد نابینایان با مشكلات زیادی مواجه هستند كه ناشی از عدم داشتن فرهنگ مناسب افرادجامعه با این قشر از جامعه است و بیشتر اقشارجامعه وارگانها بدلیل دید منفی كه نسبت به نابینایان دارند نسبت به استخدام و یا همكاری با این افراد سر باز می زنند. حال برای از بین بردن این تبعیضات اجتماعی علیه نابینایان باید به اعتلای سطح اندیشه و فرهنگ وجامعه بپردازیم و این امر با كمك رسانه های ارتباط جمعی امكان پذیر می باشد.
از طرف دیگر با ارتقای سطح دانش و فرهنگ نابینایان می  توانیم این قشر از افراد را بسیار تواناتر به مردم بشناسانیم كه آنها نیز بتوانند مانند سایر افراد جامعه در رشته های مختلف بشری فعالیت نمایند و برای جامعه خود باشند. یكی از راههای ارتقای سطح دانش نابینایان ، استفاده این عزیزان از كتابخانه  ها ومراكز اطلاع رسانی ویژه است .
اهمیت و كاربرد خدمات عمومی برای نابینایان :
خدمات عمومی علاوه براین كه موجب شناساندن كتابخانه ها در جامعه مربوط متشكل از هر طبقه و قشری می شود و با این شناسایی ، تعداد اعضاء و مراجعان به كتابخانه ها نیز افزایش می یابد . در كار انتخاب صحیح و تهیه مجموعه مناسب كتابخانه نیز تاثیر به سزایی دارد . زیرا از این طریق می توان ، خواسته ها ، هدفها و نگرشهای مراجعان و استفاده كنندگان را دریافت و در پی آن برنامه ها ی دراز مدت كتابخانه را مبتنی بر نیازهای روز آمد آنان و اولویتها ی مورد نظر تهیه و تنظیم نمود .

امروزه معلولین را به علت ناتوانی جسمی یا ذهنی آنها – مطرودین جامعه نمی دانند . ارگانها و نهادها ی جامعه وظیفه خود می دانند به این افراد كمك و یاری كنند و كتابخانه ها از مهمترین نهادهایی هستند كه می توانند به این افراد خدمت نمایند .
نیاز اطلاعاتی دانشجویان معلول برای تحقیقات و گزارشهای دانشگاهی ، مساوی و معادل نیازهای دانشجویانی است كه از توانایی جسمی كاملی بر خوردارند . اما فقط نیاز به كمك ویژه و خاص دارند كه آن نیز بر عهده كتابدار مرجع است كه باید برای ارائه خدمات به مراجعه كننده  معلول آموزش لازم را ببیند و كار با معلولین را دوست داشته باشد – آنچنان كه مراجعه كننده فوق احساس نكند كه به او ترحم می كنند و یا ارائه خدمات به او موجب آزار روحی كتابدار است .
اینجاست كه اخلاق كتابدار و خدمات كتابدار مرجع تجلی می یابد و ارزش و قرب این جایگاه در جامعه به منصه ظهور می رسد – خواننده ، مراجعه كننده نابینا به كتابخانه گویای این واقعیت است كه محدودیت منابع مناسب برای نابینایان كه باید به خط بریل و یا چاپ درشت ( مخصوص افراد كم بینا ) و یا بر روی محمل های شنیداری و یا تركیبی از این دو باشد ، آنان را در دسترسی به اطلاعات و همگامی با دیگر اقشار اجتماع ناكام می گذارد این ناكامی  زمانی قابل درك می شود كه به تفاوت میان یك فرد بینا با یك فرد نابینا در كسب اطلاعات دقت بیشتری كنیم ، یك فرد با دید طبیعی با دیدن یك تصویر می تواند اطلاعات بسیاری را دریافت كند ، حتی پس از دیدن یك تصویر می تواند درباره آن یك داستان بسازد ، اما یك فرد نابیناو یا كم بینا از چنین نعمتی محروم بوده و باید از سایر افراد كمك بگیرد . تمامی موارد دیگر مبین این نكته است كه كتابخانه های عمومی به عنوان مراكز اطلاع رسانی غیر انتفاعی با هدف ارائه خدمات مفید به مراجعه كنندگان می توانند با غنی سازی و دسترسی آسان به منابع و محمل های اطلاعاتی در حداقل زمان ممكن ، تعیین سیاست و راهكارهای لازم جهت فراهم آوری منابع ، نهادی با اهداف عالیه در تعالی فرهنگ مطالعه و اطلاع رسانی برای قشر نابینا معرفی گردد . اما اگر منابع موجود در كتابخانه ها متناسب با نیازهای نابینایان و كم بینایان نباشد میتوان گفت كه كتابخانه در ایفای رسالت خویش ناكام مانده است . هرگز نباید تشابه نیازهای اطلاعاتی نابینایان را با افراد عادی فراموش كرد و تهیه تعدادی كتب بریل و معدودی نوار و سی دی با محتوای سطحی و ابتدایی را به عنوان تهیه منابع اطلاعاتی مخصوص نابینایان به شمار آورد .ضرورت ارائه یك برنامه دقیق ومناسب در فراهم آوری منابع مخصوص نابینایان و كم بینایان ، زمانی ضرورت می یابد كه كمبود امكانات و منابع با كمبود تجهیزات بهره گیری از این منابع در هم آمیخته و عدم توانایی و آموزش نابینایان در استفاده از آنها نیز لحاظ گردد .

در برنامه ریزی جهت تهیه منابع و تجهیزات مورد نیاز نابینایان و كم بینایان ، باید در راس تمامی موارد ، تناسب منابع و تجهیزات را با نیازهای مراجعه كنندگان در  نظر گرفته و منابع مورد نیاز و علاقه آنها را تهیه نمود . یك نابینا علاوه بر مجموعه كتب بریل و چاپ درشت باید به منابع گویا و الكترونیكی نیز دسترسی داشته باشد .
آموزش  نابینایان
كتابخانه باید به عنوان یك مركز سواد آموزی و خود آموزی ، در مسیر بهبود سطح سواد نابینایان عمل كرده و نحوه استفاده از كتابخانه و منابع را به آنها آموزش دهد .
برای بهره گیری از تجهیزات و یا ابزارهای ویژه نابینایان و كم بینایان از قبیل رایانه های مجهز به برنامه های گویا سازی ، رایانه های برجسته نگار ، مونیتورهای لمسی ، درشت نمای الكترونیكی عینك تلسكوپی ، ذره بین و ... می توان از جمله برنامه های آموزشی كتابخانه های عمومی باشد . این آموزش می تواند شامل مراجعه كنندگان نابینا و كم بینا ، والدین مربیان و حتی كتابداران كتابخانه باشد .
امروزه طراحی و تولید نرم افزار كتابخانه سپید با فراهم كردن امكانات یك كتابخانه الكترونیكی بریل فارسی و گسترش شبكه آن برای تمام نابینایان سراسر كشور امكان افزودن كتب جدید به مجموعه های نابینایان ، تبادل كتاب و غنی سازی مراكز اطلاعاتی را برای روشندلان فراهم می كند .
iritn.com)  ، فراهم كردن امكانات مطالعاتی برای نابینایان فرصتی مناسب جهت برابر سازی موقعیت ها و گسترش نشر الكترونیك ، جایگزینی مناسب جهت مكتوبات بریل در تمامی زمینه ها برای علاقمندان خواهد بود .
از دیگر امكانات رایانه ای می توان استفاده از رایانه برجسته نگار ویژه نابینایان را نام برد كه قابلیت نصب نرم افزارهای نوید با 100 جلد كتاب گویا و نرم افزار قرآن كریم ، با صوت و معنی و قابلیت تكرار جهت حفظ برای نابینایان و همچنین امكان نصب اینترنت و استفاده از كلیه روز نامه ها ی كثیر الانتشار كشور را دارا می باشد .

این اقلیت كه ناخواسته مهر معلولیت بر پیشانی شان نشسته است قشر تاثیرگذاری درجوامع هستندبه گونه ای كه در سی و پنجمین نشست شورای اجتماعی كشور مورخ بیستم تیر ماه 1384 پیش بینی شد كه جامعه نابینای كشور سهم سه درصدی در همكاری با موسسات و سازمان ها داشته باشند.
گذشته از اعلام این نظر از سوی مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، مبنی بر عدم حصول پیشرفتی در اجرای این مصوبه ، باید دقت داشت كه پنج هزار و 246 نفر دانش آموز نابینا تحت پوشش برنامه توانبخشی به تحصیل می پردازند و هفتصد و 89 نفر دانش آموز نابینا به دنبال آموزش عالی رفته اند كه از این میان 226 نفر در دانشگاه های پیام نور به تحصیل اشتغال دارند كه می بایست خود درس خوانده و در صندلی امتحان با دیگران به رقابت بپردازند.
با این كه دانشجویان نابینا امكانات بسیاری را نسبت به گذشته در اختیار دارند ، اما متاسفانه هنوز هم با محدودیت های بسیاری مواجهند و درمقایسه با دانشجویان بینا كه با سهولت  بیشتری دسترسی به منابع دارند ، دچار مشكل هستند.
حلقه های واسطی كه در راه تهیه ، تجهیز ، آموزش و استفاد ه از منابع مطالعاتی برای نابینایان وجود دارد ، به خوبی تكمیل نمی شوند . در نتیجه كارها در مراحل ابتدایی می ماند و نتیجه مطلوبی گرفته نمی شود. بنابراین خدمات دانشگاهی به نابینایان به درستی صورت نمی گیرد. چراكه كتابداران دانشگاهها آموزش لازم را ندیده اند و كتابخانه ها هم تجهیزات ومكان مناسبی برای این گروه ندارند. البته بعضی از دانشگاه ها به مانند دانشگاه تهران و احیانا علامه طباطبایی و الزهرا برای بچه های نابینا تجهیزاتی در نظر گرفته اند. ولی در تهیه تجهیزات ، مدیریت درستی اعمال نمی شود. 
پرواضح است كه باید تمامی دانشگاه ها به رایانه های مخصوص مجهز شوند ، یا این امكان بوجود آید كه از طریق یك نظام بیمه و یا تامین اجتماعی ، رایانه هایی مخصوصی در اختیار افراد نابینا قرار بگیرد . همان طور كه می بایست تجهیزات نرم افزاری وسخت افزاری دوباره برای این افراد نوسازی شود. این كار می تواند استقلال بیشتری را برای این قشر در پی داشته باشد تا بیشتر تلاش كرده و بتوانند نقش خود را در پیشرفت جامعه ایفا كنند .
تجهیزات كتابخانه ای
در خصوص میزان تجهیز كتابخانه های عمومی شهرها به كتاب های بریل و گویا با ید اذعان داشت كتا بخانه های نابینایی از نظر غنی بودن با كتاب خانه های بینا در كشور خیلی فرق دارد. در ایران تنها در فرهنگسرای بهمن  تجهیزات نابینایی وجود دارد. اما با این وجود فرهنگ استفاده از این تجهیزات برای نابینایان و به خصوص جوانان و نوجوانان هنوز تشریح نشده است. باید وزارتخانه ها و موسسات مرتبط با این موضوع ، همكاریهای مستمر اتخاذ و در جهت آموزش و به روز شدن تجهیزات اقدام و مساعدت لازم  نمایند.

حق عضویت

ماده 1 : انواع عضو در کتابخانه ها:

1-  عضو عادی: به شخصی اطلاق می شود که تنها مجاز به استفاده از خدمات یکی از کتابخانه‌های سازمان باشد و برای این عضو، کارت عضویت عادی صادر خواهد شد.

2-  عضو ویژه: به شخصی اطلاق می‌شود که مجاز به استفاده از خدمات کلیه کتابخانه‌های سازمان می‌باشد و برای این عضو، کارت عضویت ویژه صادر خواهد شد.

ماده دو- مدارک مورد نیاز برای عضویت:  

1- تکمیل فرم مخصوص عضویت در کتابخانه

2- ارائه دو قطعه عکس 4*3 جدید

3- پرداخت حق عضویت سالانه

حق عضویت سالانه بر اساس درجه کتابخانه و سطح درآمدی مناطق 22گانه به شرح زیر می‌باشد:

تبصره 1-3: هرگونه افزایش یا کاهش مبلغ حق عضویت خلاف مقررات و ضوابط سازمانی می‌باشد.

تبصره 2-3: ثبت نام کلیه متقاضیان عضویت در کتابخانه (بدون هیچ پیش شرطی) در تمام کتابخانه‌های سازمان الزامی می‌باشد.

 تبصره 3-3: افراد زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران (با ارائه کارت سازمان مربوطه) می‌توانند از تخفیف 50درصدی در حق عضویت بهره‌مند شوند.

تبصره 4-3: کلیه کارکنان سازمان و اعضای درجه اول خانواده آنان (افراد متاهل خانواده تحت پوشش، افراد مجرد پدر و مادر) می‌توانند با ارئه کارت پرسنلی و کارت ملی یا شناسنامه به صورت رایگان، به عضویت کتابخانه‌ها درآیند.

 تبصره 5-3: حق عضویت دریافتی پس از صدور کارت توسط مدیریت امور کتابخانه‌ها مسترد نخواهد شد.

تبصره 6-3: مدیران کتابخانه‌ها موظفند هنگام ثبت نام عضوء ویژه، آدرس و شماره تلفن‌های کلیه‌ی  کتابخانه‌های سازمان را در اختیار عضوء قرار دهند.

ماده چهار- شرایط استفاده اعضاء(عادی و ویژه) از کتابخانه

1- اعضای عادی هر کتابخانه می‌توانند با ارائه کارت عضویت عادی فقط از خدمات همان کتابخانه استفاده نمایند.

2- اعضای ویژه با ارائه کارت عضویت ویژه می‌توانند از خدمات کلیه کتابخانه‌های سازمان استفاده نمایند.

3- استفاده افراد دیگر از کارت عضویت، مجاز نبوده و در صورت استفاده کارت توسط غیر، کارت عضویت باطل خواهد شد.

تبصره 1: با توجه به محدودیت سالن مطالعه در كتابخانه، در صورت مراجعه عضو به کتابخانه و کمبود فضای مطالعه، کتابخانه مسئولیتی نسبت به تامین فضای مطالعه ندارد.

4-    اعضاء موظفند در صورت تغییر نشانی یا شماره خود، مراتب را در اسرع وقت به کتابخانه اطلاع دهند.

5-  اعضاء موظفند در صورت مفقود شدن کارت عضویت، مدیر کتابخانه را مطلع و در صورت تمایل، درخواست کارت عضویت جدید نمایند. در این صورت می‌بایست مبلغ 10000 ریال جهت صدرو کارت المثنی پرداخت کنند.

6-    كارت عضویت اعضایی كه رعایت مقررات امانت منابع، نظم و انضباط و شئونات اسلامی را نكنند از سوی كتابخانه باطل خواهد شد.

7-  روسای كتابخانه به منظور تقدیر از اعضایی كه در طول دو سال عضویت ممتد (بدون وقفه) رعایت مقررات كتابخانه و شئونات اخلاقی را نموده باشند موظفند در سال سوم این اعضا را به عضویت افتخاری (رایگان) كتابخانه در آورند.

ماده پنج- شرایط استفاده از منابع:

1-  متقاضیان پس از عضویت می‌توانند به مدت یك سال از منابع كتابخانه استفاده كنند.

2-  اعضای كتابخانه (عادی یا ویژه) می‌توانند حداکثر 2 کتاب به مدت 15 روز از کتابخانه امانت بگیرند. در صورت تمایل به تمدید این مدت، می‌توانند با مراجعه به کتابخانه یا از طریق تماس تلفنی، كتاب مورد نظر را به مدت 15 روز دیگر در اختیار گیرند. (كتابخانه درصورت نیاز دیگر اعضا به كتاب امانت‌داده‌ شده، نسبت به تمدید مجدد آن مجاز نمی‌باشد)

3- چنانچه مجموع روزهای تاخیر در بازگشت کتاب عضوی از 30 روز  در سال بیشتر باشد، کارت عضویت ایشان باطل خواهد شد.

4- امانت گیرنده مسئول حفظ و نگهداری منابع امانتی است و درصورت بروز هرگونه خسارت، كتابخانه مجاز است طبق نظر كارشناسی نسبت به ابطال کارت عضویت ایشان اقدام نماید.

5- كتاب‌های تست و کمک آموزشی، مرجع، نایاب، نفیس و روزنامه‌ها و مجلات امانت داده نخواهد شد.

ماده شش– شرایط استفاده از فضای كتابخانه :

متقاضیان پس از عضویت می‌توانند به مدت یك سال از فضا و سالن مطالعه كتابخانه استفاده كنند.

کتابخانه الکترونیکی ویژه نابینایان افتتاح شد  

با حضور رستمی و عزیزی مدیرکل سازمان‌های بهزیستی افتتاح شد.  استان تهران کتابخانه الکترونیکی ویژه

استانداردهای ملی خدمات کتابخانه ای برای نابینایان

ارائه خدمات کتابخانه ای به نابینایان و کم بینایان، یکی از پر چالش ترین وظایف کتابخانه ها و کتابداران است. در دورانی که حجم اطلاعات موجود در جهان با سرعتی روزافزون افزایش می یابد ، توجه به نیازهای اطلاعاتی این گروه برای جلوگیری از عمیق تر شدن ورطه ی ناشی از محرومیت اطلاعاتی میان بینایان و نابینایان در زمره ی تعهدات حرفه ای کتابداران تمام کتابخانه ها به شمار می رود. استاندا ردهای حاضر برای آگاهی کتابداران از خدمات مورد نیاز نابینایان و کم بینایان تدوین شده و در تمام کتابخانه هایی که در بین مراجعان آنها افراد نابینا و کم بینا وجود دارد قابل استفاده است. سرفصل های اصلی کتاب عبارتند از: هدف و وظایف، سازمان و مدیریت، نیروی انسانی، کاربران، مجموعه ها، خدمات، ساختمان، تجهیزات و یارابزارهای مطالعه و تبلیغ و ترویج. در انتهای کتاب ۹ پیوست آمده است که شامل: آمار نابینایان ایران، تعاریف مربوط به سطوح تخصصی کتابداری و اطلاع رسانی، راهنمای کتابخانه های نابینایان ایران، استانداردهای ایفلا برای خدمات کتابخانه ای به کاربران بریل، راهنمای ضبط کتابهای گویا برای نیروهای داوطلب، شرایط استفاده از خدمات کتابخانه ای نابینایان (کتابخانه کنگره امریکا)، قانون تبعیض و تمایز معلولان بریتانیا، قانون عمومی برای خدمان کتابخانه ای به نابینایان (کنگره امریکا) و بندهایی از اصول استاندارد فراهم سازی امکانات برابر برای معلولان (سازمان ملل). کتاب دارای واِِژه نامه و گزیده ی منابع فارسی و لاتین است.

نظرات() 
foot problems
سه شنبه 28 شهریور 1396 05:49 ق.ظ
Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
I've been looking for a plug-in like this for
quite some time and was hoping maybe you would have some experience with
something like this. Please let me know if you run into anything.
I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.
patrica7bell3.jimdo.com
شنبه 14 مرداد 1396 08:52 ب.ظ
Hi there, You've done an incredible job. I will definitely digg it and personally
recommend to my friends. I'm sure they'll be benefited from
this site.
Cliff
دوشنبه 9 مرداد 1396 10:18 ب.ظ
Appreciate this post. Let me try it out.
Alexandra
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 08:54 ق.ظ
Hi to every body, it's my first visit of this weblog; this
web site contains remarkable and in fact fine material
in favor of visitors.
BHW
پنجشنبه 31 فروردین 1396 04:21 ق.ظ
I think the admin of this web site is genuinely working hard in favor
of his web site, since here every material is quality based data.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :